Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| توسعه حکمرانی دیجیتال + دانلود فایل

معرفی کتاب| توسعه حکمرانی دیجیتال + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

چرا و چگونه کره جنوبی به برترین رهبر دولت دیجیتال در جهان تبدیل شد؟ کتاب توسعه حکمرانی دیجیتال: نمونه کره جنوبی به بررسی مدل دولت دیجیتال کره‌ای و تفاوت آن با مدل‌های غربی به خصوص آمریکا و انگلیس می‌پردازد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، این کتاب هم‌چنین به موفقیت‌ها و شکست‌هایی که کره جنوبی در طول فرآیند کمک به کشور‌های در حال توسعه برای ایجاد دولت دیجیتال مواجه شده است، می‌پردازد.

نویسنده این کتاب، چونگ سیک چانگ، استاد دانشکده مدیریت عمومی در دانشگاه کیونگ سونگ کره جنوبی است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود در مدیریت عمومی را از دانشگاه کیونگ سونگ و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را از دانشگاه کره دریافت کرده است.

در سال ۲۰۰۷، چونگ سیک چانگ نشان شایستگی خدمات را از دولت کره جنوبی به دلیل کمک‌های خود در توسعه دولت الکترونیک دریافت کرد و در سال ۲۰۱۷، در تالار مشاهیر دولت الکترونیک کره جنوبی به عنوان یکی از سی نفری که در ایجاد دولت دیجیتال کره جنوبی مشارکت داشتند، ثبت شد.

این کتاب با اشاره به ریشه‌ها و تاریخ توسعه حاکمیت دیجیتال آغاز می‌شود و بعد به بررسی استراتژی‌های دولت دیجیتال و سیاست‌هایی که کره جنوبی برای گسترش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیش گرفته می‌پردازد.

طبق گفته کتاب، یکی از موفقیت‌های کلیدی کره جنوبی حاصل حکمرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است و در ادامه یک مدل جدید برای توسعه دولت دیجیتال در پاسخ به تغییرات سریع در محیط فناوری اطلاعات و ارتباطات مخصوصا با توجه به انقلاب صنعتی چهارم، پیشنهاد می‌کند. این کتاب مرجع مفیدی برای کشور‌های در حال توسعه است که به دنبال گسترش طرح جامع اطلاعات ملی خود از جمله دولت دیجیتال هستند.

برنامه ایجاد دولت دیجیتال در کره جنوبی در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که وزارت امور اداری و داخلی دولت شروع به پیاده‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در داخل دولت، بر اساس شبکه کامپیوتری پشتوانه ملی که متشکل از پنج شبکه ملی بود، کرد. در سال ۱۹۹۳، بزرگراه اطلاعاتی راه‌اندازی شد و به دنبال آن، وزارت اطلاعات و ارتباطات تأسیس شد.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، دسترسی عمومی به خدمات اطلاعات دولتی به صورت آنلاین میسر شد و انگیزه‌ی پایه‌ریزی دولت مشارکتی در دولت دیجیتال پس از سال ۲۰۰۲ ایجاد شد. به این ترتیب، در سال ۲۰۰۳ نقشه راه دولت دیجیتال ایجاد شد که اهداف خاصی را مشخص می‌کرد.

حال دولت دیجیتال از خدمات دولتی آنلاین تا تبادل اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیکی با شهروندان، کسب‌وکار‌ها و سایر بخش‌های دولت را شامل می‌شود. در گذشته، دولت دیجیتال به عنوان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود کارایی سازمان‌های دولتی و ارائه خدمات دولتی به صورت آنلاین در نظر گرفته می‌شد.

بعد‌ها، چارچوب دولت دیجیتال آن‌قدر گسترش یافت که شامل استفاده‌ی دولت از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعامل با شهروندان و کسب و کار‌ها شد و امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فراهم کردن زمینه نوآوری در حکمرانی ایجاد شد.

عنوان کتاب: توسعه حکمرانی دیجیتال: نمونه کره جنوبی
عنوان اصلی: Developing Digital Governance: South Korea as a Global Digital Government Leader
نویسنده: چونگ سیک چانگ (Choong-sik Chung)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Routledge

دانلود کتاب